Megjelent a Békési Újság 2025. április 8-ai számában.

Sok vállalkozó ezt egyáltalán nem tartja fontosnak, mondván: „Nekem mindenki a célcsoportom, nálam mindenki vásárolhat.” Pedig attól, ha mindenkihez szólunk, egyáltalán nem biztos, hogy több ügyfelünk lesz. Sőt, a túl széles célcsoport akár hátrány is lehet, hiszen nehéz olyan üzenetet megfogalmazni, ami mindenkit megszólít, és könnyen előfordulhat, hogy végül senki sem érzi igazán magáénak.
Ha viszont meghatározod, hogy kinek szánod a terméked, szolgáltatásod, akkor jobban személyre tudod szabni az üzenetedet, és ezzel hatékonyabbá tudod tenni a kommunikációdat. Akár pénzt is spórolhatsz azzal, hogy nem pazarolod el felesleges hirdetésre olyanoknak, akik valójában nem érdeklődnek. Ezáltal könnyebben tudod meghatározni az áraidat is: ha a kispénzűek a célcsoportod, akkor a diszkont árak és az akciók lesznek előtérben, ha viszont prémium terméket, szolgáltatást kínálsz, akkor az nemcsak a célcsoportodat, de az áraidat is meghatározza. A célcsoportodat jól megismerve pedig a terméked, szolgáltatásod fejlesztése is könnyebbé válhat.
Hogyan is állj neki a szűkítésnek? Gondold végig, hogy jellemzően kik a vásárlóid, vagy kiket szeretnél bevonzani. Általában kik fordulnak hozzád, és miben tudsz nekik segíteni. Ha ez így nehéz, akkor elindulhatsz a másik oldalról is: ki az, akinek nem tudod vagy nem szeretnéd megoldani a problémáját. Ez sokszor egyáltalán nem könnyű döntés, gyakran előbb meg kell tapasztalnod, mi az, amivel biztosan nem akarsz foglalkozni. A célcsoport leszűkítése egyáltalán nem korlátoz, hanem éppen segít. Nem elveszítesz általa lehetőségeket, hanem sokkal könnyebben megtalálod azokat, akik valóban értékelik, amit kínálsz.